ТЕМА 5. ОБЛІК ГРОШОВИХ КОШТІВ, ОПЕРАЦІЙ З ІНОЗЕМНОЮ ВАЛЮТОЮ ТА ІНШИХ КОШТІВ



1.  Облік грошових коштів в касі установи.

2.  Порядок відкриття рахунків в відділеннях держказна- чейства.

3.  Облік зобов’язань розпорядників коштів бюджету.

4.  Облік коштів на рахунках в держказначействі та уста- новах банків.

5.  Облік депозитних сум.

6.  Облік операцій в іноземній валюті.

7.  Облік інших коштів.

8.  Інвентаризація грошових коштів.

 

Використані джерела

1.  Інструкція з обліку коштів, розрахунків та інших активів бюджетних установ. Затверджена наказом Держказначейства України від 26.12.2003 року 242. внесеними змінами).

2.   Порядок обслуговування державного бюджету за видатками. Наказ Державного казначейства України від 25.05.2004р. 89.

3.   Порядок відкриття рахунків в національній валюті в органах держ- казначейства. Наказ Держказначейства України від 02.12.02 року № 221 (у редакції наказу Державного казначейства України від 08.05.2008 152).

4.   Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні. Постанова Правління НБУ 637 від 15.12.2004 року.

5.  Про відображення бюджетними організаціями курсових різниць. Лист ДКУ від 13.04.07 р. 3.4-04/988-4592.

6.   Порядок відображення в обліку операцій в іноземній валюті. Наказ Держказначейства України від 24.07.2001 р. № 126 (в редакції наказу ДКУ від 27.05.05р. 96).

7.  Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів органах Державного казначейства України. Наказ ГДКУ від 09.08.2004. 136.

8.    Про надання роз’яснень щодо обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів. Лист ДКУ, Мінфін України № 3.4-04/2413-10640 від 03.11.2006 р.

9.  Порядок примусового списання грошових коштів з рахунків установ та організацій, відкритих в органах державного казначейства. Наказ ДКУ від 05.10.2001р. 175.


1.                                        Облік грошових коштів в касі установи

Організація обліку готівки в касі та касових операцій бюджетної установи здійснюється відповідно до Положення про ведення касо- вих операцій в національній валюті в Україні, затвердженого поста- новою Правління НБУ 637 від 15.12.2004 року та Інструкції з об- ліку коштів, розрахунків та інших активів бюджетних установ 242. Касові операції надходження та видача готівки з каси оформ- ляються прибутковими та видатковими касовими ордерами типових форм: КО-1, КО-2. Оформлені касові ордери реєструються в журналі реєстрації видаткових та прибуткових касових ордерів (ф.КО-3) та передаються в касу для виконання їх касиром: отримання коштів в касу за прибутковими ордерами і видача коштів з каси за видат- ковими ордерами. На підставі касових ордерів за проведеними опера-

ціями з готівкою касир веде касову книгу (ф.КО-4).

Усі касові операції ведуться касиром чи іншим працівником, при- значеним на цю посаду керівником установи. З ним укладається до- говір про повну матеріальну відповідальність.

Керівник установи повинен забезпечити умови зберігання готів- ки: окреме приміщення, сигналізація, сейф , охорона тощо).

Сума готівки в касі на кінець робочого дня не повинна перевищу- вати встановленого ліміту, крім днів видачі заробітної плати, пенсій, стипендій, дивідендів.

Відповідно до наказу ДКУ № 221, розрахунок з установлення лі- міту каси проводяться установами та організаціями, що обслугову- ються в органах держказначейства самостійно на підставі Розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі відповідно до вимог По- ложення № 637. Такий розрахунок підписується особами яким на- дано право першого та другого підпису і затверджується внутрішнім розпорядчим документом по установі (організації).

У розрахунку зазначається строк здавання готівкової виручки в установу банку для подальшого зарахування її на рахунки, відкриті в держказначействі. Ці дані повинні бути узгоджені з органом Держ- казначейства в договорі на розрахунково-касове обслуговування, що укладений між установою та органом держказначейства.

Крім Положення № 637 на всі бюджетні установи поширюється дія Інструкції 242 з обліку коштів, розрахунків та інших активів.


Ним встановлені окремі вимоги, що стосуються обліку цих активів в бюджетних установах, а тому облік готівки в бюджетних установах має такі особливості.

1.   При казначейському обслуговуванні кошторисів вся виручка, що надходить готівкою до каси установи, повинна бути зарахована на відповідні рахунки, відкриті в органах Держказначейства (установах банків). Використання виручки, що надходить в касу без попередньо- го зарахування її на рахунки в Держказначействі забороняється.

2.    Обов’язково дотримуються цільового використання готівки. Для цього ведеться «Картка аналітичного обліку готівкових опера- цій», форма якої затверджена Наказом ДКУ № 100 Від 06.10.2000 р. Картка відкривається на місяць, записи до неї здійснюють на підставі звітів касира за кожною операцією по надходженню і вибуттю готів- ки в розрізі кодів бюджетної класифікації (окремо по загальному та по видах спеціальних коштів). Також в розрізі кодів ЕКВ виводиться залишок готівки на початок і кінець дня.

3.   Касові документи — касова книга та звіт касира разом з при- кладеними документами на протязі року зберігаються в касі. По за- кінченні року, вони формуються в окремі підшивки і передаються в архів установи для зберігання протягом 36 місяців.

Бухгалтерський облік наявності та руху готівки ведеться на ра- хунку 30 «Каса» до якого відкриваються субрахунки:

301 «Каса в національній валюті»; 302 «Каса в іноземній валюті».

Аналітичний облік ведеться в касовій книзі ф. КО-4, а рух готівки узагальнюється в меморіальному ордері 1 (накопичувальній відо- мості ф. 380).

Записи до нього здійснюються на підставі звітів касира щодня одним рядком з відображенням сум операцій по кореспондуючих ра- хунках.

Оскільки операції із надходження готівкових коштів з реєстра- ційних (поточних) рахунків до каси установи та внесення готівки на ці рахунки також відображаються в меморіальному ордері 2 чи

3, то при перенесенні підсумків руху коштів у касі з накопичуваль- ної відомості до книги «Журнал-головна» ці обороти виключаються. Позиція «Сума оборотів за меморіальним ордером» переноситься до

«Журнал-головна».


Таблиця 14

Типові кореспонденції рахунків з обліку готівки в національній валюті

 

 

Зміст операції

Кореспонденція рахунків

Дт

Кт

1. Одержано в касу готівку:

 

 

з (поточного) реєстраційного рахунку на різні цілі

301

311,321

з рахунків обліку спецкоштів

301

313, 314,

316, 323,

324, 326

2. Одержано повернення підзвітних сум

301

362

3. Одержано від винуватця, як погашення нестачі

301

363

4. Одержано плату за гуртожиток

301

364

5. Внесено в касу плату за навчання

301

364

6. Отримано плату за надані особисті телефонні пе- реговори та інші доходи, які відносять на відшкоду- вання касових видатків

301

364, 801,

802

7. Видача готівки з каси на підставі видаткових ка- сових ордерів, платіжних відомостей:

 

 

на оплату праці

661

301

виплачені стипендії

662

301

виплачені депонентські суми

671

301

виплачено у підзвіт на відрядження та господар- ські витрати

362

301

виплачені допомоги по соціальному страхуванню

652

301

8. Повернуто невикористані кошти на рахунки: по- точний бюджетний чи реєстраційний

311, 321

301

на спеціальні поточні

313, 314,

316

301

на спеціальні реєстраційні

323, 324,

326

 

9. Внесені кошти на рахунки в банку чи держказначей- стві: послуги за телефонні переговори та інші кошти, які відповідно до чинного законодавства відносять на відшкодування касових видатків загального фонду

311, 321

301


Продовження табл. 14

Внесено на спеціальні реєстраційні рахунки доходи

313, 314,

301

спеціальних коштів

316

 

 

 

2. Порядок відкриття рахунків в відділеннях держказначейства

Бюджетні установи переведені на казначейське обслуговування, а тому рахунки і зберігання та обліку грошових коштів відкривають- ся в територіальних органах Державного казначейства. Порядок від- криття рахунків у національній валюті в органах державного казна- чейства регулюється Порядком відкриття рахунків у національній валюті в органах Державного казначейства», що затверджена Нака- зом ДКУ 221.

Рахунки, які відкриваються в органах Державного казначейства України відповідно до порядку їх функціонування та призначення коштів, поділяються на бюджетні та небюджетні

Бюджетні рахунки — рахунки, які відкриваються в органах Дер- жавного казначейства України для забезпечення казначейського об- слуговування державного та місцевих бюджетів. До них відносять такі.

1.   Бюджетні рахунки для зарахування надходжень (рахунки за надходженнями) рахунки для зарахування доходів бюджетів, над- ходжень в частині повернення до бюджетів бюджетних позичок, фі- нансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою або під державні гарантії.

2.   Бюджетні рахунки для операцій клієнтів з бюджетними ко- штами — рахунки для здійснення операцій за асигнуваннями, перед- баченими на виконання відповідних програм і заходів у державному та місцевих бюджетах, які відкриваються розпорядникам та одержу- вачам бюджетних коштів, відокремленим структурним підрозділам розпорядників бюджетних коштів і поділяються на:

   реєстраційні рахунки, які відкриваються розпорядникам бюд- жетних коштів, відокремленим структурним підрозділам роз- порядників бюджетних коштів за відповідними кодами бюд- жетної класифікації видатків та кредитування бюджету для обліку операцій з виконання загального фонду кошторисів;


   спеціальні реєстраційні рахунки, які відкриваються розпоряд- никам бюджетних коштів, відокремленим структурним підроз- ділам розпорядників бюджетних коштів за відповідними кодами бюджетної класифікації видатків та кредитування бюджету для обліку операцій з виконання спеціального фонду кошторисів;

   рахунки одержувачів бюджетних коштів, які відкриваються одержувачам бюджетних коштів за відповідними кодами бюд- жетної класифікації видатків та кредитування бюджету загаль- ного та/або спеціального фондів для обліку операцій з вико- нання плану використання бюджетних коштів;

   особові рахунки, які відкриваються розпорядникам коштів міс- цевих бюджетів за відповідними кодами бюджетної класифіка- ції видатків та кредитування бюджету для обліку руху коштів, виділених із загального та/або спеціального фондів місцевих бюджетів для розподілу між розпорядниками та одержувачами коштів місцевих бюджетів, а також відокремленими структур- ними підрозділами розпорядників коштів місцевих бюджетів.

Передбачено відкривати також рахунки, для здійснення загаль- нодержавних видатків, що відкриваються розпорядникам бюджет- них коштів та рахунки, за міжбюджетними трансфертами які відкри- ваються розпорядникам коштів місцевих бюджетів для обліку руху коштів загального та/або спеціального фондів місцевих бюджетів.

3.   Інші бюджетні рахунки — рахунки, які відкриваються за від- повідними кодами бюджетної класифікації для здійснення операцій з обслуговування внутрішніх та зовнішніх боргових зобов’язань держа- ви та в інших випадках, визначених нормативно-правовими актами.

4.  Рахунки для обліку операцій з фінансування бюджетів — ра- хунки, які відкриваються для обліку операцій з фінансування бюдже- тів, передбачених законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.

Бюджетні рахунки відкриваються щорічно на початок нового бюджетного періоду відповідно до закону України про Державний бюджет України та рішень про місцеві бюджети на відповідний рік. У разі неприйняття або несвоєчасного прийняття закону України про Державний бюджет України на відповідний рік відкриваються рахун- ки попереднього бюджетного періоду. Спеціальні реєстраційні рахун- ки, на яких зберігаються залишки коштів для покриття відповідних


витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення, відкриваються у наступному бюджетному періоді з пе- ренесенням невитрачених у попередньому періоді залишків коштів.

Небюджетні рахунки — рахунки, які відкриваються органами Державного казначейства України у випадках, передбачених законо- давчими та іншими нормативно-правовими актами, підприємствам, установам, організаціям за операціями, що не відносяться до опера- цій за виконанням бюджетів.

Бюджетним установам, як розпорядникам бюджетних коштів відкриваються рахунки для операцій з клієнтами, тобто, реєстрацій- ні, спеціальні реєстраційні, особові.

Для відкриття рахунків розпорядники коштів надають до органів Держказначейства наступні документи:

Розпорядники бюджетних коштів для відкриття бюджетних ра- хунків подають до органу Державного казначейства України такі до- кументи:

а) заяву про відкриття рахунків установленого зразка за підписом керівника та головного бухгалтера або інших посадових осіб, яким відповідно до затвердженої в установленому порядку картки із зраз- ками підписів надано право першого та другого підписів;

б) копію довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, засвідчену нотаріально або орга- ном, що видав довідку;

в) копію належним чином зареєстрованого (затвердженого) установ- чого документа (статуту, положення, засновницький договір), засвідче- ну органом, який здійснив реєстрацію, або нотаріально. Положення, які затверджуються постановами Кабінету Міністрів України чи указами Президента України, нотаріального засвідчення не потребують. Клієн- ти, які діють на підставі законів, установчий документ не подають;

г) копію документа, що підтверджує взяття клієнта на облік в ор- гані державної податкової служби, засвідчену органом, що видав до- кумент, або нотаріально;

д) картку із зразками підписів та відбитка печатки у двох примір- никах картку обов’язково включається зразок відбитка печатки);

д) копію документа, що підтверджує реєстрацію клієнта у відпо- відному органі Пенсійного фонду України, засвідчену органом, що його видав, або нотаріально;


е) копії документів, що підтверджують реєстрацію клієнта у Фон- ді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, Фонді загальнообов’язкового соціального страхування України на випадок безробіття, Фонді соці- ального страхування з тимчасової втрати працездатності як платника страхових внесків, засвідчені органами, що їх видали, або нотаріально. Інформація про те, що клієнт не є платником страхових внесків, обов’язково зазначається у заяві про відкриття рахунку в рядку «До-

даткова інформація»;

є) затверджений кошторис розпорядників бюджетних коштів, крім видатків бюджетів, кошториси для здійснення яких не склада- ються.

Кошторис не подається у разі відкриття розпорядниками бюд- жетних коштів протягом бюджетного року спеціальних реєстрацій- них рахунків з обліку операцій з власних надходжень бюджетних установ.

З метою посилення відповідальності за витратами бюджетних ко- штів встановлені вимоги до оформлення Картки із зразками підписів зокрема.

·     При оформленні карток із зразками підписів для проставляння на них зразків першого та другого підписів використання фак- симіле забороняється.

·     Разом із карткою із зразками підписів та відбитка печатки до органів Державного казначейства України клієнтами нада- ються:

  копії сторінок паспорта або документа, що його замінює, які містять фото, прізвище та ім’я, інформацію про дату видачі та орган, що видав паспорт, місце проживання або тимчасового перебування,

  копія документа, виданого органом державної податкової служби, що засвідчує присвоєння фізичній особі ідентифіка- ційного номера (за наявності), осіб, які зазначені в картці із зразками підписів та відбитка печатки.

  копії відповідних документів (наказ, протокол тощо), що під- тверджують повноваження зазначених у картці осіб, засвід- чені відбитком печатки та підписом уповноваженого праців- ника з питань кадрового забезпечення клієнта.


·     До картки із зразками підписів та відбитка печатки клієнтом надається перелік рахунків, якими можуть розпоряджатися за- значені у картці особи, засвідчений підписами осіб, яким надано право першого і другого підписів, та відбитком печатки клієнта .

·     Право першого підпису належить першому керівнику (коман- диру, начальнику) та його заступникам і не може бути надано головному бухгалтеру (начальнику структурного підрозділу, на який покладено функцію ведення бухгалтерського обліку та складання звітності) та іншим особам, які мають право другого підпису.

·     Право другого підпису належить головному бухгалтеру та його заступнику (начальнику структурного підрозділу, на який по- кладено функцію ведення бухгалтерського обліку та складан- ня звітності, та його заступнику) або особам, відповідальним за ведення бухгалтерського обліку та складання звітності.

·     Право другого підпису не може бути надано особам, які корис- туються правом першого підпису.

·     Картка із зразками підписів та відбитка печатки засвідчується нотаріально або підписом осіб, які мають право першого під- пису, та печаткою установи/організації, якій клієнт підпоряд- кований або до складу якої входить.

У населених пунктах, де немає нотаріальних контор чи приват- них нотаріусів, картки засвідчуються сільською, селищною, міською, районною радою.

На кожного розпорядника відкривається особові справи, які міс- тять вищевказані документи.

Бюджетні рахунки для операцій клієнтів з бюджетними коштами відкриваються щорічно на початок нового бюджетного періоду.

При цьому, розпорядник коштів, яким в органах держказначей- ства особові справи вже заведені, для відкриття рахунку подають тільки затверджений кошторис на відповідний рік, а одержувачі бю- джетних коштів План використання бюджетних коштів..

При закритті спеціальних реєстраційних рахунків, на яких збері- гаються залишки коштів для покриття відповідних витрат у наступ- ному бюджетному періоді з врахуванням їх цільового призначення, ці залишки переносяться на заново відкриті реєстраційні рахунки в новому бюджетному періоді.


Бюджетні рахунки для операцій клієнтів з бюджетними коштами закриваються у таких випадках:

а) у разі подання власником рахунку заяви про закриття бюджет- ного рахунку;

б) у разі ліквідації або реорганізації клієнта (злиття, приєднання, поділ, перетворення, виділення), зміни найменування, підпорядкова- ності згідно із рішенням уповноваженого органу, на який покладено здійснення функції щодо ліквідації або реорганізації клієнта;

в) в інших випадках, передбачених законодавством України.

У разі наявності на рахунку, що закривається, залишків коштів орган Державного казначейства України на підставі платіжного до- ручення власника рахунку перераховує такі залишки на інший, від- критий цим клієнтом, рахунок, якщо інше не передбачено бюджет- ним законодавством.

Для обслуговування розпорядників коштів за відкритими ра- хунками з органом держказначейства укладається договір на розра- хунково-касове обслуговування.

 

3.  Облік зобов’язань розпорядників коштів бюджету

Для здійснення своєї діяльності бюджетна установа бере на себе зобов’язання перед різними організаціями, постачальниками та під- рядниками про оплату їм коштів за надані товари, роботи, послуги.

Для контролю за використанням бюджетних коштів на органи державного казначейства покладені функції обліку зобов’язань, що бере на себе установа в процесі свої діяльності.

З метою забезпечення контролю за цільовим використанням коштів органи держказначейства здійснюють наступні контрольні функції:

   попередній контроль — на етапі реєстрації зобов’язань розпо- рядників коштів;

   поточний контроль — у процесі оплати рахунків розпорядників та одержувачів бюджетних коштів.

Такий контроль забезпечується через реєстрацію зобов’язань в органах держказначейства.

Основний нормативний документ, яким врегульовується конт- роль за зобов’язаннями бюджетних установ є «Порядок обліку зобо-


в’язань розпорядників бюджетних коштів в органах державного каз- начейства України», затверджений наказом ДКУ від 09.08.2004 р.

136.

Порядок 136 виокремлює бюджетні фінансові зобов’язання та небюджетні зобов’язання.

Бюджетне фінансове зобов’язання — це зобов’язання розпоряд- ника або одержувача бюджетних коштів сплатити кошти за будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замов- лення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснен- ня інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, тобто, кредиторська заборгованість та/або попередня оплата, яка передба- чена законодавством.

Небюджетне зобов’язання — будь-яке зобов’язання за кошти державного та/або місцевого бюджету, узяте розпорядниками або одержувачами бюджетних коштів без відповідних бюджетних асиг- нувань або ж з перевищенням повноважень, установлених Бюджет- ним кодексом, законом «Про Державний бюджет» та рішенням про місцевий бюджет.

Розпорядники — бюджетні установи — мають право брати бюд- жетні зобов’язання по загальному та спеціальному фонду в межах бюджетних асигнувань. При цьому органи Державного казначейства реєструють та обліковують в бухгалтерському обліку виконання бюджетів усі зобов’язання (минулого і поточного бюджетних періо- дів) розпорядників бюджетних коштів, незалежно від планових при- значень, включаючи і ті, що перевищують бюджетні призначення.

Проте розпорядники коштів несуть відповідальність за взяття на облік зобов’язань понад кошторисні призначення та виникнення не- бюджетної заборгованості.

Погашення небюджетних фінансових зобов’язань не проводить- ся, за винятком випадків, передбачених чинним законодавством (списання кредиторської заборгованості, заборгованості за рішенням суду тощо).

Для її уникнення розпорядники можуть на протязі року вносити зміни до кошторису у встановленому порядку для приведення його у відповідність з прийнятими зобов’язаннями.

Розпорядники бюджетних коштів для взяття на облік зобов’язань в Держказначействі, протягом 3 робочих днів з дати його виникнення,


але не пізніше останнього робочого дня місяця подають до органу Держказначейства «Реєстр зобов’язань розпорядників (одержува- чів) бюджетних коштів» встановленої форми на паперових носіях (два примірники) та електронному носії, а також оригінали докумен- тів або їх копії, що підтверджують виникнення зобов’язання: догово- ри, рахунки-фактури, накладні, акти виконаних робіт.

При реєстрації зобов’язань за договорами на надання послуг реє- струється вся сума договору.

При взятті зобов’язань за окремими напрямками видатків (за- робітна плата, стипендія, нарахування на заробітну плату, службові відрядження тощо) сума зобов’язань в Реєстрі проставляється розпо- рядником коштів розрахунково в межах планових показників.

Після перевірки цих документів орган держказначейства повер- тає їх розпоряднику з відміткою «зареєстровано та взято на облік».

Відповідальність за взяті зобов’язання, їх зміст, правильність оформлення та достовірність інформації, включеної до Реєстрів, сво- єчасність реєстрації зобов’язань несуть розпорядники коштів.

При виникненні фінансових зобов’язань, тобто, необхідності про- вести проплату до держказначейства надаються «Реєстр фінансових зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів» на паперових (2 примірники) та електронних носіях, а також оригіна- ли документів чи їх копії, засвідчені в установленому порядку. Тер- мін їх надання — на протязі 3 днів з дати виникнення фінансових зобов’язань, але не пізніше останнього робочого дня місяця.

Подаючи такий «Реєстр» разом з платіжним дорученням здійсню- ється оплата з реєстраційного рахунку за товари, роботи, послуги.

Органи держказначейства здійснюють платежі на підставі пла- тіжних доручень розпорядників коштів у разі наявності в обліку від- повідного зобов’язання та фінансового зобов’язання у межах залиш- ків на рахунках для обліку відкритих асигнувань.

При проведенні платежів казначейство проводить зменшення фінансових зобов’язань установи, тобто погашення кредиторської за- боргованості та одночасного зменшення суми асигнувань на ці цілі за кодами економічної класифікації.

Наприклад, нараховано організації «Комп’ютер-сіті» за виконані послуги на суму 3450 грн. В орган держказначейства надається Ре- єстр зобов’язань, договір на підставі яких зобов’язання береться на


облік в відділенні держказначейства. При настанні терміну оплати подається акт виконаних робіт, платіжне доручення та Реєстр фінан- сових зобов’язань, на підставі яких це зобов’язання погашається, тоб- то, здійснюється оплата.

В бухгалтерії установи взяті зобов’язання обліковуються «Книзі обліку асигнувань та прийнятих зобов’язань». Книга відкривається на бюджетний рік окремо по загальному і спеціальному фонду. В ній зазначається обсяги відкритих асигнувань відповідно до кошторису та внесених до нього змін за кодами ЕКВ.

З метою недопущення укладання договорів, що перевищують бюджетні асигнування, затверджені кошторисом установи у Книзі реєструються кожний укладений договір і в тому числі довгостро- кові договори минулих років, що передбачають оплату бюджетними коштами у поточному році. Договори, які в поточному році були не проплачені переносяться у Книгу наступного року.

Після кожного зареєстрованого в Книзі договору визначається залишок кошторисних призначень по кожному коду програмної кла- сифікації видатків в розрізі кодів КЕКВ.

При зміні умов договору, а значить зміні зобов’язань, необхідно на протязі 3 днів надати в органи держказначейства Реєстр фінансо- вих зобов’язань та підтвердні документи.

На підставі отриманої виписки з рахунку про оплачені фінансо- ві зобов’язання вони записуються до «Книги обліку асигнувань та прийнятих зобов’язань» по графі «сплачено за зобов’язанням».

При проведенні операцій в натуральній формі або в іноземній валюті, що здійснюються за розрахунками по загальному і спеціаль- ному фонду, розпорядниками коштів складається Довідка про над- ходження у натуральній формі або Довідка про операції в іноземній валюті, яка подається до органу держказначейства не пізніше остан- нього робочого дня місяця. За такими надходженнями зобов’язання в казначействі не реєструються.

Щомісяця органи держказначейства проводять аналіз зобов’я- зань бюджетних установ. Для цього бюджетні установи надають їм щомісячний звіт «Звіт про заборгованість за бюджетними кошта- ми» ф. 7-м, 7д. В цьому звіті за даними бухгалтерського облі- ку та даних «Книги аналітичного обліку асигнувань та прийнятих зобов’язань» бюджетні установи відображають суми дебіторської та


кредиторської заборгованості по загальному та спеціальному фонду на звітну дату.

По закінченні бюджетного періоду (31 грудня) розпорядники бюджетних коштів проводять інвентаризацію активів та зобов’язань і за даними обліку визначають суми небюджетних фінансових зобо- в’язань. Інформація про них подається в органи Держказначейства.

Такі зобов’язання не підлягають оплаті за рахунок бюджетних ко- штів і є бюджетним правопорушенням.

Виключенням є випадки передбачені чинним законодавством, зо- крема:

   примусове списання кредиторської заборгованості за рішен- ням суду;

   зменшення обсягів небюджетної заборгованості шляхом спи- сання кредиторської заборгованості, термін позовної давності якої вже закінчився.

Примусове списання коштів для погашення взятих раніше зобов’язань здійснюється на підставі рішення суду (рішень районних (міських) і господарських судів) та у випадках передбачених догово- ром між банком і клієнтом.

Примусове списання коштів загального фонду бюджету здій- снюється:

   у межах асигнувань на поточний рік, передбачених у затвер- дженому кошторисі, у планах використання бюджетних коштів отримувачів;

   за наявності на відповідних реєстраційних, спеціальних реє- страційних і інших рахунках коштів за відповідними КЕКВ. Примусове списання коштів зі спеціальних реєстраційних рахун-

ків у частині власних надходжень бюджетних установ та організацій здійснюється безпосередньо із загальної суми залишку надходжень на відповідному спеціальному реєстраційному рахунку з подальшим віднесенням указаної суми на касові витрати в розрізі КЕКВ.

Примусове стягнення коштів з рахунків обліку коштів «Інші до- ходи спеціального фонду» (кошти, які мають цільове призначення і надходять на спеціальний реєстраційний рахунок установ з розбит- тям за кодами економічної класифікації витрат) здійснюється в по- рядку, визначеному для коштів загального фонду.

Кошти списуються за тими ж кодами економічної класифікації видатків, за якими б здійснювався платіж, якби оплата проводилася


не примусово. Затрати пов’язані з врегулюванням спорів у суді санк- цій за іншими витратами стягуються за кодом 1139 «Оплата інших послуг та інші витрати».

Після примусового стягнення коштів розпорядники і отримувачі бюджетних коштів повинні провести в своїх облікових регістрах по- гашення зобов’язань по загальному чи спеціальному фонду та внести зміни до кошторису по спеціальному фонду в частині власних над- ходжень.

 

 

4.  Облік коштів на рахунках в держказначействі та установах банків

Органи Держказначейства здійснюють розрахунково-касове обслу- говування розпорядників шляхом зарахування коштів та проведення платежів з реєстраційних, спеціальних реєстраційних рахунків розпо- рядників та рахунків одержувачів бюджетних коштів, відкритих в орга- нах Державного казначейства, відповідно до кошторисів, планів асигну- вань загального фонду державного бюджету, планів спеціального фонду державного бюджету або планів використання бюджетних коштів.

Платіжні доручення подаються до органів держказначейства в кількості примірників, необхідних для всіх учасників безготівкових розрахунків. При цьому використовують форми платіжних доручень, що встановлені Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою правління НБУ від

21.01.04 р. 22.

На першому примірнику доручення ставиться відбиток печат- ки та підписи відповідальних осіб, що мають право підписів згідно з картками зразків підписів.

Строк дії платіжного доручення — 10 календарних днів з дня його виписки. День заповнення платіжного доручення не враховується. Розрахункові документи подаються в органи держказначейства як на паперових так і на електронних носіях.

У випадках проведення попередньої оплати наступний платіж здійснюється після надання до органів держказначейства всіх доку- ментів, що підтверджують отримання товарів (робіт, послуг) за до- говорами.


Для отримання готівки на різні цілі: зарплата, стипендія, допо- мога, службові відрядження тощо до органів казначейства надається

«Заявка на видачу готівки та перерахування коштів на вкладні ра- хунки», що виписується на ім’я касира чи іншої матеріально-відпо- відальної особи, з якою заключний договір про повну матеріальну відповідальність. Вона складається у двох примірниках. Після видачі готівки один примірник залишається в Держказначействі а другий повертається розпоряднику.

Заявка за своїм змістом має чотири частини. Перша частина за змістом є заявою розпорядника про видачу чека на вказану суму го- тівки та здійснити перерахування коштів.

В другій частині приводиться узагальнена розрахунково-платіж- на відомість.

В третій частині приводиться розрахунок нарахування на заро- бітну плату.

В четвертій частині приводиться дані про виплату готівки на інші цілі.

Разом з такою заявкою надаються платіжні доручення на пере- рахування обов’язкових платежів до бюджету та органів соціального страхування.

Заявка є фінансовим документом і підписується керівником установи та головним бухгалтером та завіряється печаткою установи. Заявка та платіжні доручення перевіряються органом держказна- чейства та їх основі підписується грошовий чек на отримання готівки. Готівка отримується касиром на підставі грошового чека в уста- нові банку, в якому на ім’я органів Держказначейства відкриваються забалансові рахунки для обслуговування місцевого та державного

бюджету за виплатами готівкою.

Грошові чекові книжки для отримання готівки розпорядники ко- штів отримують в установах банків за умови оплати її вартості з реє- страційних рахунків. Для її отримання в банк надається довіреність та при цьому складається Акт приймання-передачі грошових чекових книжок по одному примірнику для кожної сторони.

За здійсненими операціями на реєстраційних та спеціальних ре- єстраційних рахунках органи держказначейства надають виписки з рахунків за результатами попереднього операційного дня.

Для обліку операцій з грошовими коштами на рахунках в Дер- жавному казначействі використовуються рахунки:


321    «Реєстраційні рахунки», на якому обліковуються кошти, отримані із загального фонду бюджету на утримання установи та на централізовані заходи відповідно до кошторису.

322   «Особові рахунки». На ньому головні розпорядники та роз- порядники нижчого рівня, які мають підвідомчі установи, облікову- ють кошти, призначені для переказів підвідомчим установам.

323   «Спеціальні реєстраційні рахунки з обліку коштів, отрима- них як плата за послуги», на якому обліковуються кошти, отримані як плата за послуги, від господарської чи виробничої діяльності, пла- та за оренду майна, кошти отримані від реалізації майна.

324   «Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку коштів, отри- маних за іншими джерелами власних надходжень». Обліковуються кошти, отримані за іншими джерелами власних надходжень: для ви- конання окремих доручень, а також гранти, подарунки, благодійні внески, інвестиції, що отримують бюджетні установи відповідно до законодавства у грошовій та натуральній формі.

325    «Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку депозитних сум». На ньому обліковуються депозитні кошти, які надійшли на ім’я установи і з настанням відповідних умов підлягають поверненню або перерахуванню за призначенням.

326   «Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку інших надхо- джень спеціального фонду». Призначений для обліку коштів, що на- лежать до інших надходжень спеціального фонду бюджету.

328 «Інші рахунки в казначействі». Обліковуються кошти, що на- дійшли на ім’я установи і не зазначені в субрахунках 321-327.

У випадках відкриття рахунків в установах банків для обліку на- явності і руху коштів на поточних рахунках призначені субрахунки:

311  «Поточні рахунки на видатки установи»;

312  «Поточні рахунки для переведення підвідомчим установам»; 313 «Поточні рахунки для обліку коштів, отриманих як плата за

послуги»;

314   «Поточні рахунки для обліку коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень»;

315  «Поточні рахунки для обліку депозитних сум»;

316  «Поточні рахунки для обліку інших надходжень спеціального фонду»;

318  «Поточні рахунки в іноземній валюті»;


319  «Інші поточні рахунки».

На субрахунку 311 обліковуються кошти загального фонду бюд- жету, що надійшли в розпорядження установи на її утримання та/або на централізовані заходи, що передбачені загальним фондом кош- торису.

На субрахунку 312 головними розпорядниками бюджетних коштів та розпорядниками нижчого рівня, які мають підвідомчі установи, об- ліковують кошти, що надійшли для переказів підвідомчим установам. На субрахунку 313 обліковуються кошти, що надійшли на ім’я установи як плата за послуги, кошти отримані від господарської та

виробничої діяльності, за оренду майна, від реалізації майна.

На субрахунку 314 обліковують кошти, що надійшли на ім’я уста- нови для виконання окремих доручень, а також гранти, дарунки, бла- годійні внески, інвестиції, що згідно з чинним законодавством отри- мують установи у грошовій та натуральній формі.

На субрахунку 315 обліковуються депозитні кошти, що надійшли на ім’я установи і з настанням відповідних умов підлягають повер- ненню або перерахуванню за призначенням.

На субрахунку 316 обліковуються кошти, що належать до інших надходжень спеціального фонду.

На субрахунку 318 обліковують кошти в іноземній валюті на ра- хунку в установі банку.

На субрахунку 319 обліковуються кошти, що не обліковуються на попередніх субрахунках.

Операції з грошовими коштами оформляються наступними за- писами.

Таблиця 15

Типові кореспонденції рахунків по операціях на поточних та реєстраційних рахунках

 

 

Зміст операції

Кореспонденція рахунків

Дт

Кт

Одержання в касу готівки за чеками з поточних бюджетних та реєстраційних рахунків

301

311, 321

Одержання в касу готівки за чеками з спеціальних реєстраційних та спеціальних бюджетних рахунків

301

323–326

313–316


Продовження табл. 15

Надійшли на поточні, спеціальні реєстраційні ра- хунки суми в оплату за надані послуги, оренду май- на, реалізацію майна

313, 323

364, 675

Оплата рахунків постачальникам згідно пред’яв- лених рахунків за матеріальні цінності та послуги:

361, 364,

675

311, 313–

316, 321,

323–326

Отримання грантів, подарунків, спонсорських над- ходжень, благодійних внесків

314, 318,

324

712

Оплата рахунків за рахунок благодійних надход- жень

364, 675

314, 318,

324

Оплачено за отримані в банку чекові книжки

331

311, 321

Придбані грошові документи (талони на бензин, почтові марки, талони на харчування та інше)

331

311, 321

Перераховані утримання із заробітної плати за до- рученнями працівників: за товари придбані в кре- дит, за договорами страхування, профспілкові вне- ски та ін.

663, 664,

665, 666,

667, 668

311, 313–

316, 321,

323–326

Перераховані внески до органів соціального страху- вання

651, 652,

653, 654

311, 321

313, 323,

314, 324,

316, 326

Перераховано до бюджету податки і платежі

641, 642

311, 321,

323

Надійшли кошти в погашення нестач

311, 321

363

 

 

5.  Облік депозитних сум

До депозитних сум відносяться кошти, що надійшли в тимчасове розпорядження установи і з настанням відповідних умов підлягають поверненню або перерахуванню за призначенням.

Такі операції найчастіше здійснюються митними службами, ор- ганами державної виконавчої влади, закладами охорони здоров’я та іншими. Такими сумами можуть бути:

   суми передоплати за митне оформлення;

   вилучені (конфісковані) в учасників ЗЕД грошові кошти, зда- ні на зберігання до прийняття відповідного рішення щодо їх


подальшого призначення органами митниці чи органами дер- жавної виконавчої служби;

   грошові кошти хворих, які перебувають на лікуванні в закладах охорони здоров’я і не можуть зберігати їх особисто.

Такі кошти не є власністю установи і не плануються в коштори- сах спеціального чи загального фонду.

Для тимчасового зберігання таких коштів установа відкриває в органах Держказначейства чи в установі банку депозитний раху- нок.

Депозитні рахунки — це рахунки, які відкриваються в органах Держказначейства та/або в установах банків за коштами, отримани- ми в ти тимчасове користування згідно з законодавством (без права користування цими коштами) і з настанням відповідних умов нале- жать поверненню або перерахуванню за призначенням.

При необхідності їх виплати особам чи організаціям, яким вони належать, вони видаються з цих рахунків іменними грошовими чека- ми або ж перераховуються платіжними дорученнями на ім’я цих осіб чи організацій.

Зберігання коштів на рахунках обмежується терміном депозит- ного договору (як правило, три роки). Незатребувані депозитні суми на поточному чи реєстраційному рахунку підлягають перерахуванню в доход того бюджету, за рахунок якого утримується установа. Відпо- відальність за правильним перерахуванням коштів та видачі депозит- них сум їх власника покладається на керівника установи.

Термін зберігання та порядок зберігання і використання депозит- них сум в іноземній валюті встановлюються відповідним міністер- ством чи іншим центральним органом виконавчої влади з узгоджен- ням з Міністерством фінансів.

Для їх обліку призначений рахунок 325 «Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку депозитних сум» та 315 «Поточні рахунки для об- ліку депозитних сум».

Відповідно до Інструкції про використання Плану рахунків на ньому обліковуються депозитні кошти, які надійшли на ім’я установи і з настанням відповідних умов підлягають поверненню або перераху- ванню за призначенням.

Для обліку розрахунків за цими сумами призначений рахунок 672 «Розрахунки по депозитних сумах».


Таблиця 16

Типові кореспонденції рахунків

 

 

Зміст операції

Кореспонденції рахунків

Дт

Кт

Перерахована сума коштів на депозитний рахунок

315, 325

672

Отримано в касу для повернення готівкою

301

315, 325

Виплачено з каси власнику коштів

672

301

Перераховано депозитну суму на рахунок власника

672

315, 325

Аналітичний облік депозитних сум ведеться за кожною депозит- ною сумою з тим щоб забезпечити контроль за термінами, власни- ками, сумами депозитів та вчасно їх повернути чи перерахувати до бюджету.

В органах виконавчої служби для цього ведуть книги встановле- ної форми, а інші установи ведуть книги чи картки довільної форми.

При наявності в обліку депозитних сум в Пояснювальній записці до звіту ці суми розшифровуються та додається Довідка про депозит- ні операції установ, в якій зазначається залишки коштів на рахунках, нормативний акт на підставі якого проводяться такі операції тощо.

 

 

6.  Облік операцій в іноземній валюті

Загальні принципи валютного регулювання бюджетних уста- нов, здійснення валютного контролю, відповідальність за порушен- ня валютного законодавства, як і для інших організацій, встановлені Декретом КМУ «Про систему валютного регулювання і валютного контролю» від 19.02.1993 року 15-93.

Порядок розрахунків експортно-імпортних операцій здійснюєть- ся відповідно до вимог закону України «Про порядок здійснення роз- рахунків в іноземній валюті». А також діють і інші загальнодержавні нормативні акти щодо регулювання таких операцій.

Розпорядники коштів за деякими напрямами витрат, встанов- лених законодавством, можуть проводити розрахунки в іноземній валюті. Для цього розпорядники відкривають рахунки в установах


банків за відповідними балансовими рахунками згідно з інструкція- ми НБУ. Про відкриття рахунків в іноземній валюті установа подає до органу держказначейства Довідку про відкриття рахунку на її ім’я. Операції в іноземній валюті здійснюються бюджетними устано- вами відповідно до діючого законодавства та в межах виділених ко-

штів при наявності зобов’язань за міжнародною діяльністю.

При необхідності здійснення розрахунків за зобов’язаннями, пов’язаними з міжнародною діяльністю, розпорядники узгоджують з Державним казначейством України питання щодо можливості пере- рахування наявних на рахунках ДКУ коштів в іноземній валюті чи необхідності здійснення її закупівлі.

Якщо на валютному рахунку ДКУ є необхідна розпоряднику сума коштів в іноземній валюті та в свою чергу на його реєстрацій- ному рахунку установи є сума гривневого еквіваленту цієї іноземної валюти, то розпорядник подає до ДКУ доручення на здійснення ви- датків в іноземній валюті, підтвердні документи в установленому по- рядку, реєстри зобов’язань та платіжне доручення на відшкодування з реєстраційного рахунку гривневого еквіваленту перерахованих ко- штів в іноземній валюті.

На підставі цих документів ДКУ приймає рішення про перера- хування коштів з валютного рахунку на рахунок розпорядника, що відкритий в установі банку. Перераховується іноземна валюта на під- ставі платіжного документа, підготовленого ДКУ.

В цей же день гривневий еквівалент перерахованої іноземної ва- люти списується з реєстраційного рахунку розпорядника на підставі документів поданих розпорядником (Реєстр зобов’язань, платіжного доручення).

При виникненні розрахункових операцій з нерезидентами, що не пов’язані з міжнародною діяльністю розрахунки можуть здійснюва- тись двома шляхами.

1.   Установа має право придбати іноземну валюту для цих роз- рахунків. Для цього в органи держказначейства подається платіжне доручення на перерахування коштів з відповідних рахунків в націо- нальній валюті для закупівлі іноземної валюти на міжбанківській ва- лютній біржі. Разом з платіжними дорученнями подаються підтверд- ні документи в установленому порядку.

2.  При можливості погашення цих зобов’язань за рахунок коштів наявних на валютних рахунках Держказначейства, розпорядник по-


дає до Державного Казначейства України заявку-доручення на здій- снення видатків в іноземній валюті (за встановленою ДКУ формою). В цьому випадку здійснюються проведення розрахунків та видатків порядку, що висвітлені вище (для міжнародної діяльності).

Стосовно відображення в обліку операцій в іноземній валюті бюд- жетних установ, то слід керуватись «Порядком відображення в обліку операцій в іноземній валюті» 126. Ним визначені наступні терміни. Монетарні статті це статті балансу, що відображають грошові кошти в касі, на рахунках в установах банків, а також такі активи і зобов’язання, що будуть отримані та сплачені у фіксованій чи визна-

ченій сумі грошей чи їх еквівалентів.

Немонетарні статті — статті балансу, що відображають основні засоби, матеріали, інші статті, які не відносяться до монетарних. Зо- крема, до немонетарних статей належать аванси, попередня оплата.

Курсова різниця — різниця, яка є наслідком перерахунку одна- кової кількості одиниць іноземної валюти в національну валюту при різних валютних курсах.

Середньозважений валютний курс результат ділення суми добутків величин валютних курсів Національного банку України та кількості днів їх дії у звітному місяці (кварталі, року) на кількість ка- лендарних днів у цьому місяці (кварталі, році).

Донор — іноземна держава, уряд, уповноважені урядом іноземної держави органи, міжнародні організації, що надають міжнародну тех- нічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України.

Міжнародна технічна допомога — це ресурси та послуги, що від- повідно до міжнародних договорів України надаються донорами на безоплатній основі з метою підтримки України.

Бенефіціар юридична особа, що отримує кошти міжнародних фінансових організацій в рамках інвестиційного проекту.

Для обліку операцій в іноземній валюті призначені рахунки: 302 «Каса в іноземній валюті» обліковується готівка.

318 «Поточні рахунки в іноземній валюті» — відкривається в уста- новах банків. Порядок відкриття, переоформлення та закриття цих рахунків регулюється інструкціями Національного банку України.

На кожний вид валюти банк відкриває окремий рахунок.

442 «Інша переоцінка» призначено для обліку курсової різниці.

При використанні іноземної валюти загального та спеціального фонду відкриваються субрахунки:


442/1 — курсова різниця за загальним фондом та 442/2 курсова різниця по спеціальному фонду.

На кожне найменування валюти в обліку відкриваються окремі рахунки третього порядку залежно від виду валюти або рахунків, від- критих в установах банків, наприклад, 302-1, 302-2, 302-3, 318-1, 318-2,

442-1-1, 442-1-2 і т.д.

Первинні документи для оформлення операцій з іноземною ва- лютою використовують такі ж як і для операцій з національною ва- лютою: касові ордери, платіжні доручення тощо., а також інші доку- менти встановлені НБУ для таких операцій. В цих документах сума коштів проставляється одночасно в іноземній валюті та в гривневому еквіваленті за офіційним курсом.

Надходження грошей оформляють прибутковими ордерами, а видачу — видатковими ордерами. При наявності таких операцій в установі ведеться окрема касова книга, в якій касир відображає на- явність та рух готівки в іноземній валюті.

Для установ у яких є декілька видів валют, касові книги відкрива- ються окремо по кожному виду валют.

Синтетичний облік готівкових операцій здійснюється в меморі- альному ордері 1, які відкриваються на кожний вид валют і відпо- відно нумеруються: 1-1, 1-2 і т.д.

Операції з руху коштів загального фонду в іноземній валюті за- писуються в меморіальному ордері № 2 , що складається окремо за видами валют.

Рух коштів в іноземній валюті по спеціальному фонду запису- ються в меморіальному ордері 3, який складається окремо по кож- ному виду валют.

Записи до цих меморіальних ордерів здійснюються на підставі виписок казначейства та установи банку.

Таблиця 17

Кореспонденції рахунків з обліку операцій в іноземній валюті

 

 

Зміст операції

Кореспонденція рахунків

Дт

Кт

Зараховані благодійні внески в іноземній валюті

318

712

Одержано в касу іноземну валюту з рахунку в банку

302

318


Продовження табл. 17

Видано у підзвіт з каси

362

302

Проведено розрахунок за підзвітну суму:

 

 

Списано на видатки установи витрати по затверд- женому Звіту про використання коштів

801, 802,

811–813

362

Повернення невикористаної частки авансу в іно- земній валюті (за курсом на день видачі авансу) — курсова різниця не нараховується

302

362

Отримані кошти внесені на рахунок в банку

318

302

Перерахована іноземна валюта для надання послуг, виконання робіт.

364

318

Списано на видатки отримані послуги, виконані ро- боти (за курсом на дату перерахування авансу)

801, 802,

811–812

364

Придбання іноземної валюти:

 

 

а) Перераховані кошти установі банку для придбан- ня іноземної валюти (включаючи комісійний збір, внески до Пенс. фонду)

364

311, 313,

314, 316,

319, 321,

323, 324,

326

б) зарахована на рахунок іноземна валюта

318

364

в) списана вартість послуги банку за придбання ва- люти

801, 802,

811–813

364

г) Проведено розрахунки з Пенсійним фондом по придбаній валюті: проведена оплата

 

651

 

364

нараховано внески

801, 802,

811–813

651

д) повернено невикористану суму коштів

311–314,

316, 319,

321, 324,

326

364

Продаж іноземної валюти:

 

 

Перераховано іноземну валюту для продажу

364

318

Зараховані кошти в національній валюті на поточ- ний рахунок, що відкритий в установі банку

311

364

Сплачені кошти за послуги банку

801, 802,

811–813

364


Всі операції відображаються в документах та облікових регістрах одночасно у двох валютах: національній та іноземній. Для перераху- вання іноземної валюти в національну використовується офіційний валютний курс НБУ. За результатами перерахунку відображаються курсові різниці по рахунку 442 «Інша переоцінка».

Курсова різниця визначається за монетарними статтями в іно- земній валюті. Вона визначається на дату здійснення операції та на звітну дату.

По немонетарних статтях курсова різниця не визначається. Вартість придбаних чи отриманих безоплатно матеріальних ціннос- тей та послуг, що оцінюються в іноземній валюті, перераховуються в національну валюту за курсом на дату здійснення операції.

Після проведення операції в іноземній валюті розпорядники ко- штів складають «Довідку про операції в іноземній валюті», форма якої затверджена Наказом 96. Вона подається в органи держказна- чейства не пізніше останнього робочого дня місяця.

Розпорядники здійснюють переоцінку зобов’язань, що взяті в іноземній валюті на дату проведення операції та на звітну дату. При цьому відображаються курсові різниці та складаються наступні ко- респонденції рахунків.

Таблиця 18

Кореспонденції рахунків

 

 

Зміст операції

Кореспонденція рахунків

Дт

Кт

1. При збільшенні валютного курсу збільшується сума зобов’язання (кредиторської заборгованості)

442

364, 675

Одночасно негативна курсова різниця списується на видатки установи по відповідному кошторису

801–802,

811–813

442

2. При зменшенні валютного курсу зменшується сума зобов’язань (кредиторської заборгованості)

364, 675

442

Позитивна курсова різниця відноситься на змен- шення витрат

442

801–802,

811–813

Грошові кошти, як монетарні статті теж підлягають перерахунку та відображенню курсових різниць по рахунках 302, 318. Ці корес- понденції складаються наступним чином. (Таблиця 19).


Таблиця 19

Кореспонденції рахунків

 

 

Зміст операції

Кореспонденції рахунків

Дт

Кт

1. При збільшенні валютного курсу збільшується сума коштів , а тому курсова різниця відображаєть- ся наступним чином

302, 318

442

Одночасно курсова різниця списується на збіль- шення доходів загального чи спеціального фондів

442

701–702,

711–713

2. При зменшенні валютного курсу зменшується сума коштів в національній валюті

442

302, 318

Одночасно зменшується сума доходів

701–702,

711–713

442

В результат цих операцій курсова різниця, в кінцевому підсумку, відображається у складі доходів чи видатків.

 

 

7.  Облік інших коштів

До інших коштів бюджетних установ відносять оборотні активи установи у формі еквівалентів грошових коштів, тобто, коштів, що містяться в акредитивах, у чекових книжках, в оплачених талонах на бензин, харчування, оплачені путівки в санаторії, пансіонати, оплаче- ні проїзні документи, а також кошти в дорозі.

Кошти в дорозі — це кошти, які перераховані в останні дні місяця на реєстраційні, спеціальні реєстраційні, поточні рахунки установи, а також не розподілені на рахунках в органах Державного казначейства України, але будуть зараховані на ці рахунки в наступному місяці.

Грошові документи зберігаються в касі установи у сейфах, мета- левих шафах, спеціально об лаштованих приміщеннях. На керівника установи та матеріально-відповідальних осіб поширюються вимоги щодо зберігання грошових документів так само як і до грошових ко- штів в касі установи.

Для обліку інших коштів призначений активний рахунок 33

«Інші кошти», до якого відкриваються субрахунки:


331   «Грошові документи в національній валюті». Обліковують- ся грошові документи установи (талони на бензин, путівки) в націо- нальній валюті.

332    «Грошові документи в іноземній валюті». Обліковуються грошові документи в іноземній валюті.

По дебету рахунків 331 та 332 обліковуються суми виставлених акредитивів отриманих талонів, (стретч-карт) путівок та інших гро- шових документів в національній та іноземній валюті. За кредитом відображаються використані акредитиви або суми повернутих кош- тів за невикористаними акредитивами, видані талони, путівки та інші грошові документи.

Умови та порядок проведення акредитивної форми розрахунків передбачається договором.

Порядок розрахунків акредитивами для бюджетних установ ра- хунки яких знаходяться в держказначействі встановлюється інструк- ціями держказначейства.

333   «Грошові кошти в дорозі в національній валюті». Облікову- ються кошти, які перераховані в останні дні місяця на реєстраційні (поточні) рахунки, але будуть зараховані в наступному місяці.

334  «Грошові кошти в дорозі в іноземній валюті». Обліковуються кошти, що в іноземній валюті, які перераховані в останні робочі дні місяця, а будуть зараховані в наступному місяці.

Зарахування коштів відображається по дебету рахунків, а списан- ня по кредиту.

Аналітичний облік операцій з іншими коштами ведеться у до- вільній формі за кожним грошовим документом і кожною сумою в дорозі. Записи проводяться в міру здійснення операції, але не пізніше наступного дня. Записи здійснюються в розрізі видів коштів та кодів бюджетної класифікації.

У кінці місяця записи за операціями з грошовими документами та грошовими коштами в дорозі групуються в меморіальному ордері ф. 274. Записи здійснюються на підставі виписок органів Держказ- начейства (установ банків),звітів матеріально-відповідальних осіб, реєстрів аналітичного обліку, інших документів. Дані меморіальних ордерів переносяться до книги «Журнал-головна».

Грошові документи та інші бланки — квитанційних книжок, атес- татів, дипломів, путівок, трудових книжок в обов’язковому порядку


підлягають за балансовому обліку на рахунку 08 «Бланки суворого обліку».

Підставою для зарахування вказаних бланків є рахунки-фактур виготовлювача бланків, накладні, акти. Їх облік здійснюється за наз- вами документів, по кількості та вартості. Як облікова оцінка висту- пає їх вартість придбання, але для обліку довіреностей встановлено вартість по 1,5 грн за один.

Списуються бланки по мірі їх використання на підставі видатко- вих документів та актів на списання.

Таблиця 20

Кореспонденції рахунків

 

 

Зміст операції

Кореспонденція рахунків

Дт

Кт

Оплачено за грошові документи: поштові марки, талони на бензин, мазут, харчування, путівки, тощо

364, 675

311–313,

321

Отримано грошові документи: поштові марки, тру- дові книжки, талони на бензин, мазут, харчування, путівки, тощо

331

364, 675

Одночасно записують на за балансовому рахунку

08

 

Видано у підзвіт бланки суворого обліку

362

331

Списані витрачені бланки суворого обліку (грошові документи) на підставі акта

801, 802,

811

362, 331

Одночасно списується з позабалансового обліку

 

08

Отримані кошти фінансування, як кошти в дорозі

333

701, 702

Зараховані кошти на рахунки установи в наступно- му місяці

311, 321

333

Виставлено акредитив

331, 332

311–313,

321

Оплачено акредитив постачальнику на основі пред’явлених документів

364

331, 332

До грошових документів відносяться путівки до санаторно-ку- рортних та оздоровчих установ розташованих на території України, що придбаються установами в Фонді соціального страхування.

Рішення про надання путівки працівнику приймає постійно діюча комісія (уповноважена особа) установи із соціального страхування.


Склад такої комісії або відповідальна особа затверджується керівни- ком наказом по установі.

Для отримання такої путівки працівник надає в комісію заяву та медичну довідку за формою 070–щ «Довідка на отримання путівки». Путівка може бути частково або повністю оплачена коштами Фонду соціального страхування. Прийняте рішення оформляється

протоколом.

Путівка повністю оплачена Фондом, може надаватися один раз протягом 2 років. Путівка, що частково оплачена фондом може нада- ватись тільки один раз протягом календарного року.

Отримані в Фонді путівки реєструються Книзі обліку путівок ф.

13-ФСС. Ця книга повинна бути прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою, підписана керівником та головним бухгалтером. На цих путівках зазначається перелік послуг, що входять до їх вартості і ставиться штамп «Сплачено за кошти Фонду соціального

страхування з тимчасової втрати працездатності»

Оплата путівок, що придбані страхувальником або застрахова- ною особою самостійно, за рахунок коштів Фонду забороняється.

Путівки не оподатковуються податком з доходів фізичних осіб та з них не утримуються внески до Пенсійного фонду.

У бухгалтерському обліку вартість путівки відображається за вартістю її отримання. Наприклад, бюджетна установа отримала від Фонду 4 путівки на загальну вартість 12000 грн. Розмір часткової оплати становить 30% від повної вартості путівки. В бухгалтерсько- му обліку отримання, видача та розрахунки за путівку оформляються такими записами.

Таблиця 21

Кореспонденції рахунків

 

 

Зміст операції

Кореспонденція рахунків

 

Сума

Дт

Кт

Оприбутковано путівки на санаторно-курорт- не лікування

331

652

12000

Одночасно обліковується на за балансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку»

08

 

12000

Надходження коштів до каси від працівників

301

364

3600


 

Продовження табл. 21

Видана путівка працівнику:

 

 

 

На суму, що оплачена працівником

364

331

3600

За рахунок коштів Фонду

652

331

8400

Одночасно списується з забалансового обліку

 

08

12000

Кошти внесені на спеціальний реєстраційний рахунок

328

301

3600

Перераховано до Фонду

652

328

3600

 

 

8.  Інвентаризація грошових коштів

Відповідно до Інструкції 90 установи повинні обов’язково про- водити інвентаризацію грошових коштів, грошових документів, цін- ностей і бланків суворого обліку не менше одного разу на квартал. Інвентаризація реєстраційних, спеціальних, валютних, поточних рахунків здійснюється по мірі надходження виписок органів Держ-

казначейства та установ банків.

При інвентаризації каси слід керуватись Положенням про веден- ня касових операцій в національній валюті № 637.

Для оформлення результатів інвентаризації готівки, цінних папе- рів, чекових книжок, почтових марок, оплачених путівок та інше, які знаходяться в касі використовують Акт інвентаризації наявності гро- шових коштів, цінностей за формою, що встановлена Інструкцією № 90. Для оформлення результатів інвентаризації бланків суворого об- ліку використовується Інвентаризаційний опис бланків документів

суворого обліку за формою, що встановлена Інструкцією 90.

Таблиця 23

Кореспонденції рахунків з відображення результатів інвентаризації

 

 

Зміст операції

Кореспонденція рахунків

Дт

Кт

Виявлена нестача готівки в касі і віднесена на вин- них осіб

363

301, 302,


Продовження табл. 23

Погашено нестачу грошових коштів

301, 302,

311, 313,

321, 323

363

Оприбутковані надлишки готівки

301, 302,

711

Виявлена нестача бланків суворого обліку: на облікову вартість

363

331

На вартість, що підлягає перерахуванню в бюджет

363

642

Дописати коментар

0 Коментарі